Concept of merkstrategie waar de vonken vanaf spatten

Vanaf nul beginnen met iets nieuws? Of je vertrouwde formule inruilen voor een heel eigen verhaal? Dat voelt misschien als spelen met vuur. Waar begin je? Hoe slijp je een ruw idee fijn tot een briljant concept?

Uitgangspunt voor een ijzersterke positionering is jouw verhaal – dat van je bedrijf, de geschiedenis, de plek of je visie. Jouw identiteit vormt de basis voor een solide merk: essentieel voor enthousiaste gasten of klanten, uitstekende reviews en blijvend succes.

Benieuwd hoe je de authenticiteit van jouw business zichtbaar maakt? Hoe je de ziel van je bedrijf inzet en hoe je concurrentie irrelevant maakt?

Ontdek het in vier stappen met onze unieke HospitalityConcepting-methode. Deze beproefde ‘one of a kind’ methode koppelt praktijkervaring, commercieel inzicht en wetenschappelijke kennis aan merkstrategie en gastvrijheid.

HospitalityConcepting in vier stappen

Brandstof: wat maakt je bedrijf uniek? Wat zijn je sterke punten? Wat geeft je concurrentievoordeel?

Stap 1: brandstof

Brandstof verzamelen. In een zogenaamde ‘DNA-sessie’ duiken we in jouw verhaal. We brengen mijlpalen, successen en missers in kaart en analyseren de omgeving.  Een moodboard geeft richting aan je (of jullie) idee, gedachte of gevoel. Van een krachtige visie en identiteit werken we naar een uitgekiend Brandmodel dat door de persoonlijke ‘match’ uniek en niet te kopiëren is.

Zuurstof: behoeften van gasten, doelgroepen, concurrentie, trends.

Stap 2: zuurstof

Zuurstof toevoegen. Dit doen we aan de hand van marktonderzoek op maat. Denk aan trend- en concurrentieanalyses, doelgroepsessies en klantobservaties. We leggen de wensen van je potentiële gasten onder een vergrootglas; waar is écht behoefte aan? Alle inzichten en resultaten worden opgetekend in een visueel dashboard met gedetailleerde klantprofielen.

Vonk: hoe creëer je meerwaarde? Wat is het concept? Wat is de businesscase? Wat is het verhaal?

Stap 3: vonk

De vonk. In de conceptfase komen brandstof en zuurstof samen in een strategisch positioneringsverhaal. Met een businessmodel dat is afgestemd op je gasten en per definitie verschilt van de concurrentie. Zo creëer je meerwaarde. Wil je de vonk daarna laten overslaan naar architectuur, interieur en communicatie? Stap dan door naar gastbeleving.

Vuur: begeleiding van concept naar gastbeleving.

Stap 4: vuur

Het vuur. Gastbeleving is als vuur: ongrijpbaar. Je ervaart de warmte, de sfeer. Toch kun je het niet vatten. Samen met jou stemt BornToBrand alle bouwstenen van het concept op elkaar af; exterieur, interieur, huisstijl, kleding, communicatie, gedrag en processen. We zien niks over het hoofd en bewaken de beleving richting belanghebbenden als je architect of reclamebureau.

Stap 5: Vuurbeheersing (optioneel)
Met ‘brandcoaching’ achteraf meten en bewaken we je concept en houden we het vuur hoog. Zolang je wilt of dit nodig vindt.

aan de slag met je merk en gastbeleving

Positionering en merkstrategie

Binnen de hotellerie en hospitality komen steeds meer merken op. Bedrijven willen boven de menigte uitkomen en inspelen op nieuwe doelgroepen. Voor een sterk merk is inzicht in de wensen van klanten weliswaar belangrijk, maar je maakt pas echt verschil met je eigen verhaal. Jouw identiteit is onmisbaar voor een overtuigende beleving.

Wil je ook een onderscheidend merk smeden van jouw bedrijf? Of een compleet nieuw label neerzetten? Merkvisionair Michel Kolenbrander laat je met een ‘merkbril’ kijken naar de essentie van je organisatie of formule. Samen ontwikkelen we een heldere merkstrategie, de basis om jezelf consistent te positioneren.

Coaching, workshop of masterclass

Zoek je een stimulerende coach of sparringpartner? Iemand die je prikkelt om vuurtjes aan te wakkeren waarvan je niet wist dat ze bij jou smeulden? Een inspirator die je voedt met merk- en gastinzichten? BrandMeester Michel Kolenbrander is je man. In themasessies en brandmeesterclasses ga je een dag(deel) aan de slag met jouw onderscheidend vermogen. Je gaat naar huis met een hoofd vol ideeën en tools om direct door te pakken.