Storytelling of Feiten voorstelling?

Merkstrategie

In mei vond in het gloednieuwe 5 sterren Mainport Hotel in Rotterdam een internationaal congres van travelbloggers plaats. Naast reviews raadplegen gasten steeds vaker blogs om zich te oriënteren voor ze een hotel boeken. Zij vinden het aantal sterren op de gevel steeds minder belangrijk en willen weten wat er achter die gevel schuilgaat. Zij zijn op zoek naar een verhaal.

Mainport Hotel in Rotterdam

Mainport Hotel in Rotterdam

Sterren zijn gebaseerd op faciliteiten en als hotelier ben je opgevoed om je verhaal daar op te baseren. In Metro stond vorige week een klein artikel over het Mainport Hotel waaruit blijkt dat een hotel meer is dan een feiten voorstelling. “De ruime luxe kamers hebben een whirlpool, walk-in shower, spiegel, tv en gratis wifi”.

De grootste glimlach kreeg ik toen ik las dat er een spiegel in de kamer aanwezig is. Dat moet wel een heel gaaf, 5 sterren, exemplaar zijn dat die het vermelden waard is. Zouden gasten er spiegeltje, spiegeltje aan de wand mee kunnen spelen? Of is het een hele grote boven het bed? Of een innovatieve, speciaal voor chagrijnige Japanse toeristen om weer die eeuwige lach te krijgen?

No story No Glory

In de (Rotterdamse) hotelmarkt, waar de laatste tijd de (5 sterren) hotels als paddenstoelen uit de grond schieten, helpen faciliteiten niet meer om je als hotelier te onderscheiden. Het komt dan aan op beleving en het verhaal dat je vertelt om herinnert te worden.

Met welk verhaal zou het Mainport Hotel dan kunnen schitteren? Rotterdam had al het 5 sterren Manhattan Hotel (dan denk je aan New York) en sinds kort het 5 sterren Hilton Hotel (ik denk: Amerika en grote keten). Een van de eerste gasten in het Mainport Hotel, genaamd @Travelblggr was laaiend enthousiast over het uitzicht op de haven. Gelegen naast “De Zwaan” en het Maritiem Museum zou een positionering als Hét Hotel in Mainport Rotterdam perfect passen bij het DNA van dit hotel. Doorgevoerd in de rest van de faciliteiten ontstaat dan een glorieuze beleving die blijft hangen. Restaurant “Down Under” zou weliswaar de kangoeroes moeten inruilen voor een onderwater haven aquarium, maar Bar “on the rocks” kan met een verhaal over een gestrande en dronken Ierse kapitein hoge ogen gooien.

De nieuwe sterren in hotellerie

Sterren vertellen dat er een spiegel aanwezig is in je kamer.  Verhalen weerspiegelen de beleving van de gast, een journalist of een blogger. Als deze zijn geworteld in je DNA dan zijn zij de nieuwe sterren die jouw hotel feitelijk laten stralen. Kijk ondertussen eens in die spiegel in je eigen hotelkamer. Doe jij aan storytelling of ga je voor een feiten voorstelling?

P.s. Op de Facebookpagina van de bloggers kun je zien welke foto’s zij maakten… best verrassend.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *