Herberg Vlietzigt, Rijswijk

september 2017

De uitdaging van Herberg Vlietzicht in Rijswijk

Herberg Vlietzigt wil snel(ler) kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt. Aan ons is gevraagd om te kijken naar kansen en mogelijkheden, inclusief exploitatiebegroting en investering. Wat hebben we gedaan? Samen met de Plekkenmakers hebben we ons in DNA-, inspiratie- en doelgroepsessies gebogen over de identiteit en (potentiële) klanten van Vlietzigt.

Met inzicht in de markt en een andere (functionele) plattegrondindeling zijn de kracht van de plek en het verhaal van de herberg verder uitgewerkt. Wat is het resultaat? Een helder concept met nieuwe exploitatiekansen dat het vuurtje heeft aangewakkerd bij zowel de exploitanten als de stakeholders.

We zijn nu in gesprek om het concept verder vorm te geven.

Het project

Aan de rand van Rijswijk, op een historische plek midden in het groen, profileert Herberg Vlietzigt zich als partycentrum en bijzondere trouwlocatie. Met zes binnen- en drie buitenruimtes ontvangen Ronald en Jose Leenheer met hun team ook uiteenlopende gezelschappen voor vergaderingen, bedrijfsuitjes en feesten. Sinds 2016 is de oude hooischuur ingericht als dagzaak voor koffie, lunch en borrel.

Een aantal jaren geleden ben ik in contact gekomen met Ronald en Jose Leenheer, eigenaren van de prachtige Herenboerderij Vlietzicht. Zij hadden op dat moment wat tegenslagen waarbij ik hun kon helpen. Zelf ben ik creatieve ondernemer in de sierteelt. Ik was meteen overtuigd van de grote mogelijkheden van zo’n unieke rustige plek met allure midden in een stedelijke omgeving. Zelf heb ik geen ervaring in de horeca, maar mijn onderbuikgevoel zei me dat hier veel meer mogelijkheden liggen dan dat er op dit moment benut worden. Ik wilde heel graag Ronald en Jose helpen, ik wist alleen niet hoe.
Zelf hadden hun in een grijs verleden wel eens contact gehad met Michel; de eigenaar van BornToBrand, laten we hem dan maar eens bellen.

De aanpak van de heren, Michel betrok De Plekkenmakers bij dit traject, vond ik erg doelgericht en efficiënt. Eerst het DNA van de ondernemers zien te achterhalen en dan de mogelijkheden van de plek.
Met open vizier en zo breed als mogelijk zijn er veel mogelijkheden aangedragen. Deze zijn later gefilterd en omgezet in 3 opties , waarbij continue het DNA van de ondernemers werd meegenomen.
Er zijn 3 mijns inziens zeer levensvatbare concepten gepresenteerd , ieder met zijn voor en nadeel.

Dan is het aan de ondernemers zelf om te gaan ondernemen, dus durven risico’s te nemen.
Op dit moment is er nog geen keuze gemaakt.

Wat heeft het proces dan wel gebracht:
1- De kracht van Vlietzicht is veel duidelijker geworden .
2- Er is afscheid genomen van een activiteit die te veel energie kostte en te weinig rendement opleverde.
3- Er is een duidelijkere blik naar de toekomst.
4- De kracht van de ondernemers is duidelijk geformuleerd .
5- Bij veranderingen is het nu veel makkelijker om te zien of het bij het concept past dan wel bij het DNA van de ondernemers.

Ik zou iedereen die een onderneming heeft en voelt dat hij of zij door de tijd word ingehaald adviseren een bedrijf zoals BornToBrand en De Plekkenmakers in te schakelen en met hun dit gave proces in te gaan.

Steef van Adrichem