Onderscheidend vermogen noodzakelijk in de hotelmarkt

Merkstrategie

In metro stond vorige week een artikel waarin de Rotterdamse hotels aan de gemeente vroegen om geen toestemming meer te geven voor nieuwe hotels. Door de komst en de uitbreiding van bestaande hotels stijgt het aantal bedden namelijk met 25%. Doordat de vraag niet toeneemt worden sommige hotels in hun voortbestaan bedreigt. Naast wachten op een gemeentelijk antwoord kun je er als hotel ook voor kiezen om te bouwen aan je eigen merk.

Door te bouwen aan je eigen merk vergroot je het onderscheidend vermogen van je bedrijf en wordt je relevanter voor gasten. Het is namelijk niet ondenkbaar dat de concurrentie alleen maar zal toenemen en de vraag naar hotelkamers in Rotterdam de komende jaren niet explosief gaat stijgen. Naast de economische teruggang zorgen Skype, conference calls en het toenemende groene bewustzijn bij bedrijven voor minder zakelijke reizen. Aan de andere kant snoepen het groeiende aantal b&b bedrijven en sites als Airbnb en couchsurfing aan de particuliere kant van de hoteltaart.

Focus op uniek en op de gast

Hotels hebben begin jaren ’90 de slag om het internet verloren van de boekingssites (third parties) die hierbij de relatie met gasten en klanten hebben overgenomen. Hierdoor verliezen hotels de macht in de bedrijfskolom waardoor ze een steeds groter percentage (soms al 30%) moeten afstaan van de taart. Alle ontwikkelingen zorgden ervoor dat er een onvermijdelijke focus kwam op kostenbesparing bij hotels. Om het tij te keren en het hoofd weer boven water te krijgen is een andere, dubbele focus nodig. Aan de ene kant een focus op uniek zijn en ten tweede een  focus op de gast. Dan bouw je aan onderscheidend vermogen; dan bouw je aan je eigen merk en dan bouw je weer aan een eigen relatie met gasten.

Bouwen aan een sterk merk

Door een grotere merkbekendheid lijken ketenhotels een voorsprong te hebben in de wereld van merken. Toch bouwen ook individuele hotels, veelal op gevoel, aan een sterk merk. De suites in de Euromast, Suitehotel Pincoffs, Hotel Bazaar en het net buiten Rotterdam gelegen Delta Hotel in Vlaardingen hebben al jaren een goed en ander verhaal.

Een sterk merk begint bij een onderscheidend verhaal en anders durven denken dan je collega hotelier. Zorg daarnaast voor een focus op je belangrijkste doelgroep; je kunt er niet voor iedereen zijn. Neem een voorbeeld aan darters; hun focus op triple 20 levert de meeste punten op in de wedstrijd en het grootste applaus bij hun fans in de zaal.

Fans krijg je niet door gasten een standaard ervaring te bieden. Dat doe je door te focussen, te kiezen, te onderscheiden. Dan schrijven gasten een geweldige review, bouw je aan je eigen merk en en ben je minder afhankelijk van een ambtenaar op het stadhuis voor je toekomst.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *