Innovatie … een sprookje in Hospitality Land?

Innovatie

Logo CityHub

Toen ik in 2005 aan de basis stond van STROOM in Roterdam, werd dit concept als heel innovatief gezien. De traditionele hotel branche lijkt echter niet gewend te zijn aan vooruitstrevende concepten. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de horecaondernemers vindt dat medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. Ze geven de Nederlandse horeca op het vlak van vernieuwing het cijfer 6,2, maar geven zichzelf hierbij een 6,6.

 

Toch blijkt uit onderzoek, dat als de horeca wil overleven in de toekomst, er volgens de ondernemers, verdere ontwikkeling plaats moet vinden op het gebied van beleving (77 procent), prijs (55 procent) en authenticiteit (48 procent). Zou het dan toch nog wat worden met innovatie en vernieuwing of is het niet meer dan een sprookje in hospitality?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Dat innovatie, beleving en sprookjes perfect samen gaan binnen de hospitality bewijst De Efteling door al jaren bij de besten te horen op de ranglijst van sterke merken in Nederland. Waar het ooit begon met sprookjes, gebruiken ze dit “authentieke” verhaal als motor om te innoveren, nieuwe attracties te ontwikkelen en iedere dag opnieuw mensen te betoveren. Dit vertaalt zich niet alleen in een geweldig imago maar ook in een mooi bedrag onder de spreekwoordelijke streep.

BornToBrand en een waargebeurd verhaal

Met BornToBrand combineer ik mijn kennis van branding en hospitality en help ik ondernemers om hun eigen vuurtje (eh sprookjeJ) aan te wakkeren. Daarvoor gaan we samen op zoek naar hun onderscheidende verhaal en gebruiken dit als basis om van gasten, klanten en medewerkers fans te maken. Het bedrijf maakt daardoor het echte verschil in omzet, winst en continuïteit

Zo kwam ik ook Pieter en Sem tegen. Met hun innovatieve CityHub concept willen zij de wereld van het reizen voorgoed veranderen. Zij realiseerden zich dat dankzij het internet en het toegankelijker worden van reizen er een nieuw type reiziger is ontstaan. Om deze reizigers een goede uitvalsbasis te bieden hebben zij slaapunits (Hubs) ontwikkeld die eenvoudig in bestaande (tijdelijk) leegstaande gebouwen kunnen worden geplaatst. Ook is er een online platform waarmee reizigers contact kunnen leggen en met elkaar informatie kunnen delen. Samen met Sem en Pieter hebben we hun idee vertaald in een helder concept en zo een goede basis gelegd voor de realisatie van hun droom.

Passend bij het innovatieve karakter van CityHub, wordt nu een pilot gefinancierd door middel van crowdfunding. In ruil voor leuke beloningen kan iedereen een financiële bijdrage leveren.

Are you BornToBrand?

Meer inzicht krijgen in jouw onderscheidende verhaal of ken jij mensen die het echte verschil in hospitality willen maken? Bel of mail met www.borntobrand.nl.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *