De hotelbar; de nieuwe standaard in hotellerie

Beleving

Ik las in het Volkskrant magazine dat de bar van een hotel zo’n hype is. Hoteliers ontvangen hier (volgens de auteur vooral in Amsterdam) ook steeds meer niet hotelgasten (locals genaamd).

Hebben hoteliers in Amsterdam het ei van Columbus ontdekt om zich te onderscheiden? Zetten zij met hun hotelbar de nieuwe standaard in de hotellerie?

Ken je geschiedenis

Toen ik het las moest ik terugdenken aan de hotels waar ik, lang geleden, als afwasser en medewerker bediening werkte. Hotel de Roode Leeuw in Terborg en Hotel de Graafschap in Doetinchem serveerden ruim 20 jaar geleden al zoveel eten en drinken dat hun omzet eten en drinken in die tijd veel hoger was dan de omzet van het hotel.

Ze noemden zichzelf hotel-café-restaurant. Er kwamen vooral mensen uit de buurt. (de locals).

Oude wijn in nieuwe zakken

Doordat de concurrentie is toegenomen en marges onder druk staan zijn hotels op zoek naar nieuwe manieren om zich te onderscheiden en de schoorsteen beter te laten roken. Daar is echter meer voor nodig dan het openen (en pimpen) van je hotelbar volgens de laatste en vluchtige trend. Ook het kopiëren van je buurman valt in de categorie oude wijn in nieuwe zakken.

Vertel je eigen verhaal

De afgelopen week was ik weer eens in STROOM. Deze voormalige elektriciteitscentrale, die ik in 2004 omtoverde tot een heel hip buurthuis, blijft een inspirerende plek om te drinken, eten en slapen.

De huidige eigenaren Edwin en Jantien vertelden dat ze dichtbij de kern blijven. In 2004 inspireerde STROOM met beamers en projecties en haakte het aan op de trend multimedia. Nu past de winkel met vers brood en producten van Rechtstreex bij de
huidige tijdsgeest. STROOM geeft mensen energie; dat is de basis voor groei en de verhalen die worden verteld aan buurtbewoners en gasten van verder weg.

De schoorsteen laten roken

Je zult als hotelier je eigen geschiedenis moeten kennen om de toekomst te kunnen voorspellen. In een tijd dat hotelbarren als paddenstoelen omhoog schieten zul je vanuit je kracht en DNA je eigen authentieke verhaal moeten blijven vertellen en van daaruit innoveren. Zo blijf je onderscheidend en wakker je duurzaam het vuurtje aan bij je medewerkers en gasten en laat je de schoorsteen van je bedrijf beter roken.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *