Hoe maak je winst met een onderscheidend hotel- of restaurantconcept?

Concurrentie

Over opvallen in de massa en stoppen met brandjes blussen

‘Wat vind je van het nieuwe interieur van ons restaurant?’ vroeg de general manager van het hotel.

‘Wat is het verhaal dat je wilt vertellen’; antwoordde ik. ‘En wie is je doelgroep?’

‘We zijn een beetje Italiaans. En eh, we hebben zakelijke gasten.’

‘Kan ik pizza bestellen’ vroeg ik. ‘Neeeeeh, dat bedoel ik niet’ lachte ze.

Ik: ‘Waarom komt die zakelijke gast bij jou en niet bij je buurman?’

En toen was het even stil….

Het was duidelijk, voorafgaand aan het nieuwe interieur was er niet nagedacht over wat het restaurant uniek kon maken of op welke behoefte het kon inspelen. En nee, lieve lezer, we praten niet over een klein hotel. Ook in de Champions League van de hotellerie gaat het fout.

Terug naar het hotel met restaurant. Het was niet alleen weinig onderscheidend, het was gekopieerd. De eigenaren hadden ergens een succesvol concept gezien en hadden bij een bevriende ontwerper aangegeven: “dat willen wij ook”.

Het resultaat: slechte reviews, minder gasten en een omzet (en winst) die naar beneden knalde. De reactie hierna ‘we moeten kosten besparen’. Brandjes blussen noem ik dat.

Hotel Brandje Blussen

De show stelen maar een dief van je eigen portemonnee.
Ken je die verhalen? Van ondernemers die kopiëren? Van beter goed gejat dan slecht bedacht? Of ondernemers die vooral luisteren naar hun gevoel? Om er vervolgens achter te komen dat het gevoel van hun gasten toch anders is?

Er zijn ook ondernemers die, bij gebrek aan een eigen verhaal, gaan werken met een ‘geweldige‘ architect die vervolgens geen verstand blijkt te hebben van beleving.

Jij ziet het vast ook om je heen; concepten volgens de laatste trend, veel van hetzelfde en weinig onderscheidend. Dat is even leuk maar zorgt niet voor continuïteit, winst en beleving op de langere termijn. Veel eigenaren en ondernemers willen de show stelen maar zijn uiteindelijk een dief van hun eigen portemonnee.

Gasten kunnen ondertussen het ‘vervelende’ gevoel dat ze overhouden aan de beleving al helemaal niet onder woorden brengen. Als ze het überhaupt al aan je laten weten via een slecht review.

Kortom, je wilt de schoorsteen beter laten roken?
Als ondernemer wil je groeien, je wilt meer winst maken en niet minder. Je wilt het vuurtje aanwakkeren en de schoorsteen beter laten roken.

Net als een echt vuurtje is een goede gastbeleving moeilijk met handen te vatten. Gasten zijn onderdeel van een beleving die gevoed wordt door het gebouw, de omgeving, de menukaart, communicatie en het gedrag van de medewerkers en andere gasten. Dat vraagt om afstemming. En voordat je met vuur gaat spelen moet je dus eerst de benodigde brandstof verzamelen. Iets wat de doeners onder ons in hotellerie en hospitality wel eens vergeten als ze meteen in actie schieten.

Wakker het vuurtje aan binnen je bedrijf en je gasten

Wakker het vuurtje aan binnen je bedrijf en je gasten
Door brandstof te verzamelen leg je het fundament om goede publiciteit en een lopend vuurtje te creëren. Het fundament om daarna van het interieur, je website en de communicatie een beleving te maken.

Het fundament is er om die ontastbare beleving te toetsen en sturen zodat je grip krijgt en houdt op hetgeen je altijd op basis van je gevoel hebt gedaan.

Zij: ‘Ik weet het. Ik had je eerder moeten bellen om de schoorsteen beter te laten roken.’

Ik: Pure winst in deze tijd waarin trends, ontwikkelingen, druk op marges en nieuwe concurrenten aan de orde van de dag zijn, toch?’

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *