Heeft de hotellerie in zijn huidige vorm nog toekomst?

Innovatie

Mijn passie voor de horeca duurt nu al 22 jaar. Tegenwoordig combineer ik hotellerie en brandmanagement en help ik ondernemers om een authentieke merkwaarde te creëren.

Kranten voorspellen 20,5% minder winst in 2015

Vorige week werd mijn ondernemende horeca hart echter erg pijnlijk op de proef gesteld. Als ik een aantal nieuwsberichten van één week combineer, staan de ondernemers in de hotellerie blijkbaar een flinke uitdaging te wachten. De artikelen voorspellen gezamenlijk weinig goeds voor de continuïteit van veel hotels. Kort door de bocht betekenen de nieuwsberichten een winstdaling van 20,5% in 2015 voor een gemiddeld Rotterdams hotel.

Geen prijsstijging

Ten eerste was er de ongefundeerde uitspraak van Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland, waarin hij adviseerde om de komende twee jaar geen prijsstijgingen door te voeren. Het is natuurlijk nog afwachten wat er met loonkosten en inflatie gaat gebeuren in deze tijden van licht economisch herstel, maar eenvoudig de eerste 5 procent inleveren is niet heel vreemd.

Stijging toeristenbelasting

Hiernaast las ik het bericht dat de politiek in Rotterdam de toeristenbelasting (5,5%) weer wil invoeren om, volgens de wethouder, evenementen mee te financieren. Een ordinaire en onterechte belastingverhoging voor hotels omdat gebleken is dat evenementen, juist voor de hotellerie, niet veel extra business genereren.

FIFA tax

Ten derde was er het bericht in de NRC Next dat de FIFA wederom de hotels in Zuid Afrika belazerd heeft. Dit doet me denken aan de steeds grotere macht die tussenpersonen, zoals ook internetsites, zich toe-eigenen. In het artikel werd zelfs gesproken van een commissie van 30% die door de FIFA-gerelateerde organisatie werd geclaimd. Het is niet onrealistisch dat dit percentage voor hotelboekingen via internet ook gebruikelijk gaat worden. Waar het ooit begon met een commissie van 8%, is het nu soms al 20% geworden. Aangezien tegenwoordig alles steeds sneller gaat is een gebruikelijke commissie van 30% over 5 jaar niet onrealistisch.

Door de nog immer heersende korte termijncultuur in veel hotels, gebaseerd op het blij maken van stakeholders, is deze glazen bol theorie dichterbij dan we denken. Zeker als we geen actie ondernemen. Vergelijkbare trends in restaurants en in andere sectoren ondersteunen deze verwachting slechts.

Bij elkaar geven bovenstaande effecten een minimale winstdaling van zo’n 20,5% in een markt waar de concurrentie groter wordt, van onverwachte kanten komt en prijzen onder druk staan.

Is er dan nog een toekomst voor de hotellerie?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *