Durf jij een ander verhaal te vertellen? Of ga je voor de standaard hotelkamer?

Hotelconcept

Afgelopen december keken 160 hotelschoolstudenten me lachend aan toen ik vertelde dat ik er als 17 jarige jongen van droomde om ‘later’ als hotelconciërge, in een mooie chique rode jas, te schitteren.

Ik was in Berlijn om bij hen het vuurtje aan te wakkeren over anders denken, merken en het ontwikkelen van onderscheidende hotelconcepten.

160 identieke hotelkamers

Ik vervolgde mijn verhaal met een opdracht en vroeg de studenten hun ideale hotelkamer te tekenen.

Het resultaat? … 160 vrijwel identieke plattegronden van hotelkamers.

Toen ik de studenten vervolgens een flip-overvel liet zien met daarop een tekening van 160 identieke hotels en twee studenten vroeg om (als gast) een keuze te maken drong de noodzaak om je te onderscheiden goed door.

Ik haalde vijf hotelmanagers in spe naar voren om hun hotel ter plekke te onderscheiden van de concurrentie. De zaal (ondertussen gebombardeerd tot aandeelhouder) liet een overduidelijk ‘NEE” horen toen dat alleen op prijs gebeurde. Ze voelden het belang om buiten de box te denken en anders te doen in de overvolle hotelmarkt.

“Hoe kun je onderscheidende hotelconcepten ontwikkelen en je onderscheidend positioneren?” was na een half uur interactie de eerste slide van mijn presentatie.

Heb jij ook geleerd hoe het hoort?

Tijdens mijn laatste voorbereidingen moest ik denken aan mijn eigen periode op de hotelschool. Een leuke tijd waarin ik leerde om perfecte blokjes (brunoise) en reepjes (julienne) te snijden. Ook leerde ik om een fles Champagne te openen (zonder plop… zoals het hoort) en kon ik de tafel thuis strakker dekken dan mijn moeder. Ik leerde op de hotelschool precies hoe het hoort………

Anno 2016 is er gelukkig ruimte om ook anders te denken op de hotelschool. En geven ze mensen uit de praktijk de mogelijkheid om studenten te vertellen hoe het ook anders kan.

What’s your story?

Maar hoe zit het met jou? Hoe onderscheidend is jouw hotelkamer, product of dienst? Wakker jij het vuurtje aan bij je gasten en klanten door anders te zijn dan de rest? Durf jij weg te blijven van de standaard en hoe het hoort? Of blijf je brandjes blussen en erop vertrouwen dat je excelsheet vanzelf betere getallen gaat produceren? Durf jij je te onderscheiden of duik jij lekker weg in vaktermen als ‘revpar’, ‘OTA’ en reputatiemanagement?

Het geheim van het succes?

Mijn presentatie in Berlijn was een groot succes doordat ik de standaard los durfde te laten en kon vertrouwen op mijn sterke punten. Ik begon mijn presentatie, staand naast een flip-over met daarop ‘MY STORY’, met het vertellen van mijn verhaal. En door dichtbij mezelf en mijn creativiteit te blijven leverde dit een daverend eindapplaus op…

…………en met 160 studenten in de zaal klinkt dat dan best hard.

Het is mijn passie om vuurtjes aan te wakkeren in de hotellerie. Dat is een jas die mij past. Durf jij ook met vuur te spelen, je eigen verhaal te vertellen en daarvoor het applaus in ontvangst te nemen van je gasten en klanten?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *